7 sfaturi pentru prevenirea infarctului miocardic acut

Infarctul miocardic acut este cauzat de obstrucția (înfundarea) totală a unei artere a inimii. Obstrucția uneia dintre arterele inimii determină pierderea alimentării cu sânge și oxigen a unei părți a miocardului și declanșarea infarctului, moment în care apar simptomele durerii în piept. În lipsa tratamentului adecvat, infarctul conduce la deteriorarea părții de inimă afectate sau chiar la decesul pacientului.

Bolile cardiovasculare și infarctul pot fi prevenite prin adoptarea unui stil de viață sănătos, renunțarea la fumat, exerciții fizice regulate și controale regulate la medicul de familie. Acestea sunt principiile de bază ale prevenției primare.

Prevenția secundară, și anume prevenția unui al doilea infarct sau episod cardiac sau prevenția agravării stării de sănătate cardiovasculară, implică, adițional principiilor de bază, și vizite regulate la medic și respectarea cu strictețe a tratamentului prescris de medic.

Iată care sunt cele 7 sfaturi de urmat pentru prevenirea infarctului:

1. Renunțați la fumat

Pe lângă riscul de a vă îmbolnăvi plămânii, fumatul crește considerabil riscul de a dezvolta boli ale arterelor coronare[1]. Fumatul crește tensiunea arterială, accelerează frecvența cardiacă, diminuează aportul de oxigen, determină depunerea grăsimii pe vasele de sânge, reduce nivelul colesterolulului HDL (colesterolul bun din sânge) și poate să declanșează crize anginoase. Renunțarea la fumat este cunoscută ca reducând la jumătate riscul de boli coronariene.[2]

2. Controlați-vă tensiunea arterială

Odată cu avansarea în vârstă, vasele de sânge devin mai rigide, motiv pentru care crește tensiunea arterială. Menținerea sub control a valorilor tensiunii arteriale poate preveni apariția plăcilor de aterom, care ar putea conduce într-un final la infarct. Valoarea optimă a tensiunii arteriale este între 90 cu 60 mmHg (milimetri pe coloană de mercur) și 120 cu 80 mmHg. Diferă în funcție de vârsta și sexul pacientului, precum și de medicamentele pe care acesta și le administrează. Pentru pacienții care au suferit deja un infarct miocardic, medicii recomandă menținerea tensiunii arteriale sub valoarea de 130 mmHg. O vizită la medicul de familie vă ajută să aflați care este tensiunea dumneavoastră arterială și dacă vă încadrați în valorile normale.

3. Controlul grăsimilor – alegeți o alimentație sănătoasă

Trigliceridele și colesterolul reprezintă tipuri de grăsimi cu roluri importante la nivelul organismului. Nivelul crescut al acestor substanțe în organism pun în pericol sănătatea cardiovasculară și cresc ricul de a suferi un infarct. Este bine de știut că sursa principala sursă de grăsimi la nivelul organismului o reprezintă alimentația, care poate fi ușor ajustată în funcție de nevoile organismului. Fructele și legumele, cerealele integrale, reducerea grăsimilor și a uleiurilor grase din alimentație pot duce la creșterea colesterolului HDL (colesterolul bun) din organism, „curățarea” arterelor de colesterolul rău și reducerea riscului cardiovascular.

4. Evitați consumul excesiv de sare

Consumul excesiv de sare duce la creșterea tensiunii arteriale și crește riscul de boli coronariene. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, reducerea sub 5 g a consumului de sare pe zi ajută la reducerea tensiunii arteriale și a bolilor cardiovasculare și a infarctului.[3]

5. Faceți exerciții fizice în mod regulat

Activitatea fizică regulată scade riscul de apariție a infarctului miocardic. Medicii cardiologi recomandă efectuarea a 30 de minute de exerciții fizice moderate pe zi atât în cazul persoanelor sănătoase, cât și în cazul celor cu probleme de sănătate. Dansul, aerobicul și mersul pe bicicletă, plimbările cu mers „viguros” ajută la întărirea rezistenței inimii și duc la stabilizarea bătăilor sale după efectuarea exercițiilor. Atenție însă la tipul și dificultatea exercițiilor fizice pe care le efectuați, pentru a nu depăși limitele propriului dumneavoastră organism.

6. Mențineți-vă diabetul sub control

Diabeticii au un risc cardiovascular de 2-3 ori mai mare decât non-diabeticii de aceeași vârstă.[4] Ceea ce este particular în cazul infarctului la pacienții cu diabet este că în 80% din cazuri acesta are loc în lipsa simptomatologiei dureroase, ceea ce întârzie vizita la medic, diagnosticarea și scade drastic șansele de supraviețuire. Medicii recomandă efectuarea unei coronarografii tuturor pacienților diagnosticați cu diabet care au simptome cardiace, stil de viață sedentar, colesterol, fumat, istoric familial de coronaropatie la vârstă tânără și altele.

7. Evitați sursele de stres

Stresul provoacă creșterea ritmului bătăilor inimii, creșterea nivelului de cortizol și adrenalină din organism, care fac inima să bată mai puternic, și, deci, cresc tensiunea arterială. Potrivit specialiștilor, stresul provoacă și inflamarea arterelor și duce la acumularea progresivă a grăsimilor pe pereții vaselor de sânge, care, de-a lungul timpului se îngustează și se rigidizează, crescând riscul de a dezvolta cheagurile responsabile de blocarea arterelor inimii și infarctul miocardic. Așadar, încercați să evitați pe cât posibil sursele de stres, adoptați o atitudine şi o gândire pozitivă și aveți grijă de sănătatea inimii dumneavoastră, mai ales dacă aveți probleme cardiovasculare sau ați suferit deja un infarct.

Când ar trebui să vizitați un medic?

Dacă fumați, aveți un istoric familial de boli cardiovasculare și de infarct miocardic, în special prin moarte subită, aveți diabet zaharat, colesterolul ridicat, greutate în exces, hipertensiune arterială, știți că aveți un regim de viață și alimentar nesănătos precum și dureri în piept, dificultatea de a respira, palpitații sau slăbiciune este recomandat să efectuați o vizită la medicul de familie pentru a stabili dacă aveți risc de boli cardiovasculare și pentru a afla ce regim de viață aveți de urmat pentru a evita complicațiile (dietă, exerciții fizice, tratament, renunțare la fumat, etc).

Diagnosticul timpuriu de boală cardiovasculară și stabilirea gradului de risc de a suferi un infarct vă pot salva viața.

 

[1]http://www.stopfumat.eu/efectele-fumatului/

[2]http://www.who.int/tobacco/quitting/benefits/en/

[3]http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs393/en/

[4]http://www.heart.org/HEARTORG/Conditions/More/Diabetes/WhyDiabetesMatters/Cardiovascular-Disease-Diabetes_UCM_313865_Article.jsp/#.WmoDPaiWZPY